Soorten en maten

Bij aanschaf van een navigatiesysteem kan men kiezen uit 2 uitvoeringen: een portable navigatiesysteem, of een navigatiesysteem dat in het dashboard is ingebouwd. 

Het eerste systeem kenmerkt zich doordat het navigatiesysteem met een zuignap aan de voorruit wordt bevestigd en een laadsnoer zorgt ervoor dat het systeem van energie wordt voorzien. 

Om te voorkomen dat een portable systeem wordt gestolen, is het voor de verzekering essentieel dat het apparaat bij het verlaten van de auto wordt meegenomen. Om beschadiging te voorkomen zijn er tasjes voor beschikbaar.

Een portable systeem in de bediening minder handig dan een ingebouwd systeem, dat zich onder handbereik op het dashboard bevindt. 
Een fraaie oplossing is een portable systeem dat op een autospecifieke houder op het dashboard wordt gemonteerd. Het snoer van de lader wordt in het dashboard weggewerkt zodat er geen snoeren meer over het dashboard lopen en het apparaat toch standaard elektrisch geladen wordt. 

De kleinste variant inbouwnavigatie ............

Grotere varianten hebben een groter scherm dat hetzij vast zichtbaar is (2-din), hetzij kan worden weggeschoven. Uiteraard heeft een groter oppervlak van scherm positief effect op de duidelijkheid van de instructie. Belangrijk is tevens radio met TMC ontvangst en CD speler -heeft het formaat 1-din en kan in de sleuf van de radio worden gemonteerd. 
Ook is het belangrijk om oog te hebben voor de toekomst, want het systeem dat u kiest moet wel een aantal jaren probleemloos blijven functioneren. Kies daarom voor een systeem dat kan worden geupdated, zodat wijzigingen in het stratenplan zonder veel kosten kunnen worden aangevuld.


Portable navigatie

Portable navigatie heeft de afgelopen jaren een behoorlijke groei ervaren. Sinds 2002 werd het mogelijk voor de consument om gebruik te maken van het GPS (Globel Positioning System).

Met de komst van het GPS zijn er vele merken op de markt gekomen die beweren het makkelijkste, snelste en goedkoopste systeem te hebben.
U kunt diverse merken op onze site bekijken, wij hebben gekozen voor een vrij compact assortiment dat op iedere behoefte aansluit.

Voor vragen kunt u altijd terecht in onze winkel!


Navigatie op uw originele installatie

Heeft u een auto aangeschaft maar niet voor navigatie gekozen en hier toch een tikje spijt van. Of zoekt u gewoon iets meer dan wat uw merk dealer u leveren kan. Dan kunnen wij als Bredase Autoshop wellicht iets voor u betekenen. Wij kunnen u voor heel wat merken de gemakken zoals navigatie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera leveren en deze natuurlijk ook monteren. Maar wel zo dat deze eruit zien of dat het origineel zo bedoeld  is en ook vlekkeloos samenwerkt met de aanwezige originele apparatuur in uw auto. Wij laten hieronder de merken zien waar wij u iets voor leveren kunnen. Hieronder een aantal populaire voorbeelden van door ons achteraf te monteren navigatie pakketten. Wij kunnen naast deze voorbeelden ook voor heel wat andere voertuigen van soort gelijke oplossingen voorzien.
Zou u willen weten of wij voor uw voertuig een oplossing hebben? Vul hiernaast het formulier in.

Kan dit ook in mijn auto?


Voorbeelden

VOLKSWAGEN GOLF 7 NAVIGATIE & COMFORTPAKKET 

VOLKSWAGEN GOLF 7 COMFORT PAKKET INCLUSIEF NAVIGATIE & BLUETOOTH !!!

Heeft u een Volkswagen Golf 7 en niet voor navigatie / Bluetooth gekozen maar hier achteraf toch een tikje spijt van. Wees gerust wij als Bredase Autoshop kunnen dit probleem oplossen.
Wij kunnen voor u achteraf navigatie monteren inclusief Bluetooth bedienbaar op uw originele touchscreen. De navigatie software die wij gebruiken is het software  programma van iGO de welbekende Primo variant met europese kaart software.

Ook kunnen wij achteraf originele look parkeersensoren in kleur monteren en / of eventueel
een achteruitrij camera die op de plaats wordt gemonteerd waar de originele
camera normaal zou zitten.


NAVIGATIE VOOR UW CHEVROLET VOLT & OPEL AMPERA

Heeft u een Chevrolet Volt of Opel Ampera en niet voor navigatie gekozen maar hier achteraf toch
een tikje spijt van. Wees gerust wij als Bredase Autoshop kunnen dit probleem oplossen.
Wij kunnen voor u achteraf navigatie monteren bedienbaar op uw originele touchscreen.
De navigatie software die wij gebruiken is het software  programma van iGO de welbekende
Primo variant met europese kaart software.

Ook kunnen wij achteraf originele look parkeersensoren in kleur monteren en / of eventueel
een achteruitrij camera die op de plaats wordt gemonteerd waar de originele
camera normaal zou zitten.

Wij hebben deze sets al bij vele Chevrolet Volt & Opel Ampera's gemonteerd
dus mocht u inbouw foto of video's willen zien kunt u altijd terecht bij ons.

Termen en begrippen


In onze range aan producten zult u veel verschillen en termen tegen komen daarom hebben we de meest voorkomende hieronder voor u op een rijtje gezet.

Touchscreen
Letterlijk vertaal is dit een 'aanraak-scherm'. Het scherm kunt u bediending dmv aanraking met uw vinger.

POI
Staat voor 'Point Of Intrest'. Hiermee kunt u belangrijke punten markeren zoals restaurants, benzinestations, flitspalen, enz. Wanneer u langs een POI rijdt zal uw navigatie hier een signaal op geven en/of weergeven in uw navigatiescherm.

Aux-in
De aux-ingang is de eerste aansluitmogelijkheid die we onder de loep nemen. In sommige gevallen wordt deze ook wel als line-in aangeduid. In negen van de tien gevallen is het te herkennen als mini-jack gaatje in de voorkant van de radio. Bij wijze van uitzondering vindt je de aansluiting ook wel eens terug aan de achterzijde door middel van een tweetal tulpstekkers (RCA). We gaan voor het gemak even uit van de meest voorkomende mini-jack aansluiting. Je sluit het eenvoudig aan op de hoofdtelefoon uitgang van je speler door middel van een aux-kabeltje, oftewel een mini-jack kabel, met twee mannelijke uiteinden. De speler ziet dan de radio en speakers als het ware als een hoofdtelefoon. Bediening is dan ook alleen mogelijk via de speler zelf. Harder/zachter is uiteraard wel via de radio af te stemmen.

Het grootste voordeel is dat het een low-cost oplossing is die vaak al bij instapmodellen aanwezig is. De kabel om het aan te sluiten is eveneens een kwestie van een paar euro’s.

Er kleven echter ook een aantal nadelen aan dit systeem. Zo is de kwaliteit van het geluid vaak niet optimaal door het geringe uitgangsvermogen van een hoofdtelefoon-aansluiting. Hierdoor moet de radio vaak hard gezet worden waardoor diens interne versterker harder moet werken en dus minder kwaliteit aflevert. Hierom is ook het laten onderbreken van de muziek door bijvoorbeeld fileberichten niet aan te raden vanwege het grote verschil in volume. Bediening is alleen mogelijk via de speler en de batterij/accu zal dus vaker en sneller leeg raken

MP3/ WMA
Dit zijn twee soorten van gecomprimeerde audio zoals veel mensen dit tegenwoordig downloaden via internet. Een MP3- of WMA-bestand neemt veel minder ruimte in beslag op een CD dan een normaal audiobestand. Dit betekent dat er bijvoorbeeld al gauw meer dan 150 nummers op een normale CD passen. Uiteraard moet de nieuwe radio dit soort bestanden dan wel kunnen lezen. Bijna alle radio’s kunnen dit tegenwoordig, met uitzondering van enkele instapmodellen.
 

USB

De USB-ingang kan zowel op de voor- als achterzijde van radio’s worden aangetroffen al dan niet afgeschermd door een stofluikje. Alle USB-aansluitingen kunnen overweg met mp3-spelers en USB-sticks. Het koppelen met een harde schijf wordt echter lang niet altijd ondersteund. De hoeveelheid muziek die je meeneemt wordt hier enkel dus beperkt door het geheugen van de USB-stick. Ook hoef je niet langer schijfjes te branden wanneer je je eigen-gemaakte cd’s in de auto wilt draaien. Bediening loopt volledig via de radio zelf en de kwaliteit van de verbinding is prima in orde. Je kunt de stick indelen in mappen die door de radio allemaal als aparte CD’s worden gezien. Het is als het ware een mini-wisselaar dus. Het grote nadeel is dat er eigenlijk geen goede plek voor de aansluiting is te bepalen. Wanneer de aansluiting aan de voorzijde van de radio zit betekent dit dat de USB-stick als een hefboom uit het frontje zal steken. Als je daar met schakelen eens per ongeluk tegen stoot… Het nadeel van een aansluiting achterop is dat die alleen via een verlengkabel bereikbaar is. Die kabel moet je ergens in je interieur kwijt en is dus niet eenvoudig zelf te doen als je bang bent om in je dashbord, opbergbakjes of handschoenenkastje te gaan boren. Toch geniet dit de voorkeur omdat de stick dan in ieder geval redelijk uit het zicht ligt als je deze bij het uitstappen vergeet mee te nemen.

Ipod
Er worden door de fabrikanten allerlei termen gebruikt als Made for Ipod, Ipod-ready, Full Speed Ipod en ga zo maar door. Al deze radio’s hebben de mogelijkheid om de Ipod aan te sluiten via de brede connector aan de onderkant van de Ipod. Natuurlijk kan het ook via de aux-in zoals we al eerder bespraken, maar dit is de kwalitatief betere variant. Het is immers geen wonder dat allerlei speakerdocks ook altijd gebruik maken van de brede connector om verbinding te maken, en niet van de hoofdtelefoon-uitgang. Meestal wordt de Ipod via deze aansluiting ook opgeladen door de radio. Wat veel mensen over het hoofd zien bij een Ipod is dat deze net als een USB-stick door de radio wordt gezien als wisselaar. Heb jij dus een stuk of 2000 nummers bij elkaar dan ziet de radio 1 CD met 2000 tracks. Daar kun je dus niet even 1,2,3 doorheen skippen. Iedere playlist in je Ipod wordt gezien als CD, houdt daar dus rekening mee. De Alpine IDA-X001 is onder de grote merken de enige die een menu heeft wat is afgeleid van dat van een Ipod. Een grote draaiknop stelt je in staat de Ipod via het redelijk grote schermpje van de radio exact zo te bedienen als je normaal op de Ipod zelf zou doen. De voor- en nadelen van Ipod-radio’s zijn hetzelfde als bij een USB-aansluiting. De hoeveelheid muziek die je mee kunt nemen wordt bepaald door het geheugen op je Ipod, het branden van muziek is verleden tijd en je auto ligt niet langer vol met CD-hoesjes en –doosjes. Nadeel is wederom dat de kabel voor de aansluiting aan de achterzijde zit en dus weggewerkt moet worden. Ook zijn Ipod-compatible radio’s vaak de duurdere modellen in een serie. 

Bluetooth

Steeds meer radio’s worden tegenwoordig uitgerust met bluetooth waarmee fabrikanten van radio’s klanten op die manier winnen ten opzichte van carkit-producenten. In de basis zijn er twee verschillende soorten radio’s met bluetooth en dat verschil uit zich in de microfoon. Bij de meeste goedkopere modellen zit de microfoon in de radio ingebouwd. Duurdere types beschikken veelal over een losse bedrade microfoon die meestal aan de dakhemel nabij de spiegel wordt gemonteerd. In sommige gevallen kan er zelfs een versterkte zwanenhals-microfoon zoals een Piker op worden aangesloten. Hoe beter de microfoon, hoe beter je verstaanbaar bent voor de ontvanger en hoe minder last die zal hebben van allerlei omgevingsgeluiden die door de microfoon worden opgepikt.

Het is belangrijk om voor de aanschaf van een radio met bluetooth je eerst goed te (laten) informeren over de compatibiliteit. Fabrikanten van mobiele telefoons gebruiken allemaal verschillende bluetooth-protocollen en zelfs tussen bepaalde modellen van dezelfde fabrikant kan verschil zitten in het gebruikte bluetooth-protocol. De meeste radio-producenten beschikken over een lijst met toestellen die compatible zijn met specifieke radio’s. Wie zo’n lijst bekijkt zal zien dat sommige telefoons maar deels of zelfs helemaal niet worden ondersteund door de radio. Een goede winkel zal je hier prima in kunnen adviseren en zal het vaak mogelijk maken je telefoon te testen op een radio in de demonstratiewand. Aan het bluetooth-principe kleven uiteraard ook enkele nadelen. Zo loop je kans je radio bij een dealer te moeten laten updaten wanneer je een nieuwe gsm neemt die waarschijnlijk weer over een ander bluetooth-protocol beschikt. Zonder zo’n update kan het hele bluetooth verhaal ineens over zijn. Ook is de kwaliteit niet slecht, zeker niet bij de modellen met losse microfoons, maar kan het zich in de praktijk nog niet meten met een degelijke carkit. Ook is het draaien van nummers vaak omslachtig dus zul je dit in de meeste gevallen via de telefoon doen die je ook dan volgens de wet niet in de hand mag nemen.

Dubbel-Din
Tegenwoordig worden de meeste auto's uitegvoerd met een zogenaamd 'dubbel-din' radiosysteem. Dit houdt in dat de radio de dikte heeft van twee autoradio's. De af-fabriek radio heeft geen aansluitingen zoals pre-out's, aux, video uit en in- gangen enz. Daarom bieden wij radio's van het zelfde formaat die deze aansluitingen wel hebben.

 

Versterkeruitgangen
Hier worden legio termen aan toegekend door de diverse fabrikanten. Veel gebruikte aliassen zijn onder meer RCA, Pre-Out, Line-Out en de naam die wij zullen hanteren; versterkeruitgang. Zoals de naam al zegt wordt deze aansluiting door middel van RCA-aansluitingen gebruikt om een versterker aan te sturen. Er zijn andere mogelijkheden om versterkers aan te sluiten maar daar komen we in een apart artikel op terug. Het aantal aanwezige uitgangen varieert normaal gesproken tussen de 0 en 3 aansluitingen. Deze worden aangeduid met Front-, Rear- en Sub-Out. Ook als er geen Sub-Out aanwezig is kun je gewoon op de Front- of Rear-Out een subwoofer aansluiten maar een eventueel aanwezige Sub-Out geniet daarbij toch de voorkeur. Bij duurdere typen radio’s wordt vaak het voltage op deze uitgangen verhoogd. Standaard ligt dit rond de 2 volt maar bij de betere radio’s kan dit soms wel oplopen tot 5 volt of hoger. Dit betekent dat een versterker een veel krachtiger signaal binnen krijgt en dus zelf minder hard hoeft te werken. Dit komt op zijn beurt de klank en dynamiek weer ten goede.

 

 Enkele veel voorkomende afkortingen en begrippen

  • GPS: Global Positioning System, dit is het satalietsysteem dat zorgt dat u van A naar B kunt rijden
  • RDS: staat voor Radio Data System welke een scala aan informatie naar de radio brengt, zoals onder meer tekstberichten van het radiostation
  • Local/DX: op local ontvangt de radio alleen zenders met een sterk signaal, op DX ontvangt de radio ook zwakkere zenders maar kan daardoor ook meer ruis/gekraak oppikken
  • AF: Alternative Frequenties is een systeem wat met RDS wordt gecombineerd en zoekt naar andere frequenties waarop dezelfde zender te ontvangen is. Op die manier kun je onder het rijden, en dus verplaatsen, toch naar die zender blijven luisteren zonder handmatig opnieuw te hoeven afstemmen
  • TP/TA: Traffic Programme/Traffic Announcement wat ervoor zorgt dat een CD wordt onderbroken wanneer er verkeersinformatie wordt uitgezonden op bepaalde zenders
  • PTY: Programm Type is een systeem waarbij je als gebruiker bepaalde programma’s als klassiek, nieuws, sport enzovoorts automatisch door de radio kunt laten zoeken
  • ISO: de standaard voor de manier van aansluiten van radio’s. Tegenwoordig hebben bijna alle radio’s een ISO aansluiting. Voor praktisch alle auto’s zijn koppel-adapters verkrijgbaar om de standaard kabel/aansluiting vanaf fabriek om te vormen naar een ISO-stekker waarop iedere aftermarket radio kan worden aangesloten.
  • MP3/WMA/AAC: de drie bestandsformaten voor muziek die het voornamelijk al dan niet worden ondersteund
  • Rotary control: deftig woord voor een draaiknop
  • ID3 Tag: weergave van uitgebreide informatie behorend bij een MP3-bestand