Het College van Deskundigen van VbV heeft geconstateerd dat de huidige alarmsystemen niet voldoende beveiliging meer bieden tegen de hedendaagse diefstalmethodes, via bijvoorbeeld de DATA BUS (CAN BUS). Daarom gaan zij een aantal wijzigingen aanbrengen op de SCM certificeringen zo als wij ze nu kennen deze wijzigen zijn opgenomen in een nieuw Keuringsvoorschrift AA04 versie 2.0. Deze wijzigen gaan vanaf 1-1-2015 plaatsvinden.
De wijzigingen zijn in twee categorieën samen te vatten:
After market: Vanaf 1-1-2015 worden er geen systemen meer goedgekeurd zonder eigen autorisatie. De after market systemen mogen niet meer luisteren naar de DATA BUS van het voertuig voor het uitschakelen van het systeem. Deze systemen krijgen de toevoeging “met eigen autorisatie”
Voor af-fabriek systemen geldt dat de fabrikant aanpassingen zal moeten gaan maken wanneer VbV, Kiwa SCM en de politie het volgende vast kan stellen:
Wanneer een fabrikant deze aanpassingen niet doet, zal het voertuig van de lijst worden gehaald en kan het niet meer op certificaat worden gezet. Slechts een after market systeem (met eigen autorisatie) zal dan voldoen!!!
Welk systeem u ook kiest, als het is goedgekeurd door SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) dan weet u zeker dat het een kwalitatief hoogwaardige beveiliging voor uw voertuig is. Dankzij het oranje goedkeuringslabel van SCM herkent u ze gemakkelijk. Let erop dat u een certificaat ontvangt voor het systeem dat u laat inbouwen!
Hieronder vindt u de functionele eigenschappen van alle soorten beveiligingssystemen volgens de AA04 normen. (Verplicht vanaf 01/01/2015)
Bestaande uit een systeem met twee automatisch inschakelende blokkeringen, welke beide zorgen dat het voertuig zich niet op eigen kracht kan verplaatsen:
Indien het motormanagement systeem af-fabriek wordt onderbroken, geldt dit als een dubbele blokkering.
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, dubbele detectie en alarmering:
Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, driedubbele detectie en alarmering:
Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.
Een voertuigvolgsysteem kan in verschillende voertuigen ingebouwd worden. In een voertuig kan dus een voertuigvolgsysteem of een voertuigvolgsysteem PLUS jamming detectie geplaatst worden. Uiteraard kan een voertuigvolgsysteem alleen geplaatst worden als het voertuig is voorzien te zijn in de database van SCM. van een goedgekeurde basis klasse. Deze dient ook geregistreerd te zijn in de database van SCM.
Hieronder vindt u een overzicht van de benamingen van de oude klassen en de nieuwe klassen van het voertuigvolgsysteem.
Benaming oude klasse | Benaming nieuwe klasse | VSS met jamming detectie |
Personenauto klasse 4 | Voertuigvolgsysteem (VVS) | met jamming detectie (VVS PLUS) |
Personenauto klasse 5 | Voertuigvolgsysteem (VVS) | met jamming detectie (VVS PLUS) |
Motorfiets klasse M3 | Voertuigvolgsysteem (VVS) | met jamming detectie (VVS PLUS) |
Werkmaterieel klasse W3 | Voertuigvolgsysteem (VVS) | met jamming detectie (VVS PLUS) |
Bedrijfsvoertuig klasse B5 | Voertuigvolgsysteem (VVS) | met jamming detectie (VVS PLUS) |
Wat is nu eigenlijk een voertuigvolgsysteem dat voldoet aan de nieuwe SCM normen vanaf 01-01-2015.
Voertuigvolgsystemen kunnen op alle voertuigen worden toegepast. Een voertuigvolgsysteem kan de locatie van een gestolen voertuig doorgeven aan een Particuliere Alarm Centrale. Deze PAC heeft direct contact met de politie, zodat zij het voertuig kunnen aanhouden. Op deze manier worden er vele voertuigen na diefstal terug gevonden.
Voertuigbeveiliging door voertuigvolgsystemen:
Opvolging:
Het belangrijkste punt van een voertuigvolgsysteem is, naast een adequate plaatsbepaling en een betrouwbare melding, de afhandeling van de melding door de politie. Om dit te garanderen, is ervoor gekozen alle alarmmeldingen te laten verwerken via een officiële gecertificeerde meldkamer (PAC).
Basisbeveiliging:
Het beveiligen van een voertuig met een voertuigvolgsysteem heeft alleen zin als het voertuig is voorzien van een goedgekeurde startblokkering. Voor het verstrekken van een voertuigvolgcertificaat is de aanwezigheid van een Kiwa SCM goedgekeurde startblokkering of hoger vereist. De basis beveiliging dient dus eerst gecertificeerd te worden voordat er een voertuigvolgcertificaat kan worden aangemeld op een voertuig.
Voertuigvolgsysteem PLUS jamming detectie:
Een systeem voorzien van jammingdetectie schakelt, wanneer er jamming wordt waargenomen, automatisch een blokkeerconditie in, welke voorkomt dat het voertuig opnieuw gestart kan worden.
Jamming detectie is dus een aanvulling op de bestaande specifieke voertuigvolgsystemen. Bij een aantal grote leveranciers van het voertuigvolgsysteem. Is het ook mogelijk om de blokkering die de Anti Jamming functie standaard aanschakelt. Preventief in te schakelen zodat u in alle gevallen zorgt dat uw voertuig niet door onbevoegden gestart kan worden.
Nu autocriminelen een antwoord hebben gevonden op beveiligingssystemen, is het tijd voor nieuwe maatregelen in de voortdurende strijd tussen dieven en
autobranche. Daarom gaat de Bredase Autoshop vanaf nu voor het nieuwe beveiligen.
WANT WIJ VAN DE BREDASE AUTOSHOP GAAN VOOR SAFE !!!